Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het vlak van economie, bereikbaarheid, wonen, energie, sociaal en bestuurlijke ontwikkeling. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak, de bedrijfsvoering en doet beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). Zo is de verwachting van de ontwikkeling van het aantal uitkeringsklanten gunstiger dan de CPB-raming.
- Vanwege de overheveling van de integratie uitkeringen Sociaal domein naar de algemene uitkering zijn de rijksbudgetten niet meer leidend en is een begroting opgesteld op basis van kosteninschatting bij ongewijzigd beleid. De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt. Gelet op het beeld dat in de begroting 2020 (meerjarig) wordt geschetst hebben de gemeenten en GRD een taskforce ingesteld. Dit om vanuit een brede beschouwing ambitie, inhoud en geld met elkaar te verbinden en zo te zorgen voor een overzicht waarin blijkt welke keuzes mogelijk zijn om de kosten terug te dringen qua beleidsaanpassing en het effect op het meerjarenperspectief.
- In 2019 wordt nieuw beleid (visie sociaal domein) opgesteld op de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening. Bij de besluitvorming, in het najaar van 2019, wordt duidelijk welke beleidsmatige keuzen gemaakt worden en welke beleidsinhoudelijke en financiële consequenties dat heeft voor de taken van de GRD.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. Dit zal effect hebben op de taken van de GRD. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De gemeente Dordrecht treft in samenwerking met GBD en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen die ertoe moeten leiden dat in 2020 toeristenbelasting wordt geïnd.
Risico's
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen (nu 22% stijging ten opzichte van vorig jaar).
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering werken voorstellen uit voor de zoekrichting. Daarover wordt in het najaar van 2019 besloten.
Verbonden partij
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen in de loop van 2020. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd.
De financiële gegevens betreffen die van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch vehikel is.Risico's
- ACM-invloed kan op termijn nadelige gevolgen hebben voor de hoogte van het te ontvangen dividend. Dit komt onder meer omdat ACM met relatief korte termijn (en dus: lage) rekenrente werkt terwijl investeringen uit het langere verleden in werkelijkheid tegen hogere rente zijn gefinancierd.
- Voor 2020 voorzien wij geen dividendrisico.
Verbonden partij
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming en daarom besloten het aandelenbezit af te bouwen. De raad heeft geen wensen en bedenkingen geuit tegen dit voornemen, dat waarschijnlijk niet vóór 2020 geëffectueerd wordt.
Relevante beleidsinformatie
- De commissie van verkopende aandeelhouders heeft eind 2018 na onderzoek geconcludeerd dat veilingverkoop van aandelen de voorkeur heeft boven beursgang. Dit proces is in 2019 in gang gezet.
- De zgn. non binding offer fase is in het eindstadium. Er is voldoende comfort dat de biedende partijen zullen voldoen aan de verkoopcriteria.
- Over 2018 keerde Eneco aan Dordrecht ruim € 1,2 miljoen hoger dividend uit dan was geraamd (de raming was laag gehouden vanwege de onzekerheden over het moment van verkoop).
Risico's
- Mede gezien het besluit tot verkoop van aandelen en gezien het feit dat dit proces in 2019 is gestart zijn er op langere termijn geen risico's voor de gemeente vanuit aandeelhoudersperspectief; ervan uitgaande dat de aandelen ook in 2019/2020 daadwerkelijk verkocht zullen worden.
- Voor onze Begroting 2020 bestaat er inmiddels voldoende zekerheid dat het geraamde dividend (over 2019) nog volledig zal worden ontvangen.
Verbonden partij
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
- Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. Binnen de Raad van Bestuur is eind 2017 speciaal hiervoor een extra bestuurder aangesteld. De gevolgen van transitie (waaronder financieel, organisatorisch) zijn momenteel nog niet goed in te schatten.
- Stedin keerde over 2018 bijna 9 ton lager dividend uit dan was geraamd. Over de verkopen van bedrijfsonderdelen is geen winst uitgekeerd. Zie hieronder (risico's).
- Stedin is voornemens om in verband met de lage rentestand versneld de eerder opgebouwde overwinst op meetactiviteiten via het tarief (ruim € 200 miljoen) terug te betalen aan gebruikers via het vastrecht. Daarmee daalt de solvabiliteit. In 2018 is daarvan al een deel betaald.
Risico's
- Stedin heeft onder meer te maken met sterk reguleringsbeleid, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nu onvoldoende tot geen rekening houdt met lange termijnfinanciering vanuit het verleden, en met transitieopgaven. Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie. Aandeelhouders zullen gezamenlijk met het bedrijf gaan lobbyen voor ander reguleringsbeleid. Voor de korte termijn is er (nog) geen reden voor grote zorg over onze dividendraming, maar in elk geval is een stijging daarvan in de toekomst niet realistisch. De gevolgen voor de langere termijn worden nog onderzocht, waarbij in 2019 externe advisering door de aandeelhouderscommissie is ingeschakeld.
- Personeelsverloop bij de uitvoerende taken, als gevolg van vergrijzing en een relatief geringe nieuwe instroom vanuit beroepsopleidingen, zijn een punt van aandacht. De hoeveelheid werk neemt juist toe, waardoor wachttijden en klachten daarover kunnen ontstaan. Stedin zoekt daarom samenwerkingsoplossingen met Evides en aannemers, vooralsnog via pilotprojecten. De mogelijkheden van aandeelhouders zelf om hierin verbetering te realiseren zijn te classificeren als zeer beperkt tot afwezig.
Verbonden partij
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Het dividendbeleid is in 2019 herzien, in de zin van een hogere pay-out, hetgeen voor de gemeente tot een (structurele) meevaller zal leiden.
Risico's
Hoewel de bank wel een aantal prognoses doet het lopende jaar voor wat betreft te verstrekken leningen en reguliere bedrijfslasten, doet ze vanwege de onvoorspelbaarheid van de financiële markten/rente al jaren geen voorspelling omtrent het te verwachten resultaat. Ten aanzien van de balansgegevens over 2017 (voor het vergelijk met 2018) valt op te merken dat deze, in verband met invoering IFRS 9, eigenlijk van 1-1-2018 zijn in plaats van 31-12-2017.
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur en beoogd penningmeester
Deelnemers
De stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden (26 non profit certificaathouders) heeft als primair doel het houden van aandelen van de Breedband Drechtsteden Groep BV. Deze BV bedient samen met de dochter BV's Breedband Drechtsteden BV (voor de certificaathouders in STAK) en VitrumNet BV (voor alle andere activiteiten) de relaties.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Breedband Drechtsteden Groep B.V. bestaat uit de volgende werkmaatschappijen:- Breedband Drechtsteden BV (bediening oprichters in de non-profit sector waaronder GRD/ Dordrecht).
- Vitrumnet BV (commercieel).
Relevante beleidsinformatie
- Sinds 2019 is wethouder Burggraaf penningmeester van de stichting.
- Er is discussie over het uitkeren van (bescheiden) dividend vanuit Vitrumnet aan de certificaathouders.
- Op termijn is voorstelbaar dat wordt gesproken over de noodzaak van behoud van publiek eigenaarschap via STAK, samen met andere (semi)overheden. De gevolgen voor de klantrelatie via SCD moeten dan worden meegewogen.
De financiële gegevens betreffen die van Breedband Drechtsteden Groep, aangezien STAK vooral een juridisch vehikel is.
Risico's
Geen bijzonderheden.