In 2020 treffen we de voorbereidingen voor de aanleg (in 2021) van een tweede calamiteitenroute die een veiligheidswinst oplevert voor de bewoners, werkenden en bezoekers van de Staart-Oost en Stadspolders. De route is bedoeld voor veiligheidsdiensten, zodat als zich een grootschalig incident aandient op het industrieterrein, zij in korte tijd op de plaats van het incident kunnen komen en daarmee het gevaar en schade zoveel als mogelijk kunnen beperken of voorkomen. Concreet betekent dit dat de bestaande fietsbrug over het Wantij geschikt wordt gemaakt voor deze tweede calamiteitenroute, zodat de brug onder andere door brandweerauto's kan worden gebruikt.
Deze activiteit is de uitwerking van beleidswens 15. Tweede calamiteitenroute Staart-Oost uit de Kadernota 2020. | ||||
|
|
|
| Bedragen x € 1.000 |
Financiële informatie: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Tweede calamiteitenroute Staart-Oost | 150 | 1030 | 0 | 0 |
Doelstelling 3: Het verbeteren van de milieukwaliteit van de woon- en leefomgeving Dordrecht. |
We creëren een tweede calamiteitenroute Staart-Oost - BELEIDSWENS 15 UIT KADERNOTA 2020.
We treffen extra groenmaatregelen langs de N3.
In 2020 vindt groot onderhoud plaats aan de N3, de geluidschermen worden hierbij door Rijkswaterstaat weer op de juiste hoogte gebracht en waar nodig recht gezet. In samenspraak met Rijkswaterstaat willen we de geluidschermen van extra groenmaatregelen (zie aangenomen Motie 21 Geluid en Fijnstofmaatregelen N3) voorzien in de vorm van klimplanten. Met deze maatregelen realiseren we vergroening van de N3, een groen scherm gaat extra galm tegen en is een oplossing voor het graffitiprobleem. Daarnaast krijgen bewoners een verbeterd zicht op de geluidschermen. |
We verbeteren het scheiden en aanbieden van huishoudelijk afval.
In 2020 analyseren we de resultaten van de proeven met verbetermaatregelen voor afvalscheiding die we in 2019 zijn begonnen en komen we met definitieve voorstellen voor het Grondstoffenbeleidsplan 2020 (zie RIS-dossier: 2063901). Het doel is dat iedere inwoner van Dordrecht op redelijke wijze afval kan scheiden (zie aangenomen Motie 7 Mini-milieustraatjes), de hoeveelheid restafval sterk vermindert en de afvalkosten beheersbaar blijven. Met extra projectmatige inzet, samen met partners in de buurt, brengen we de bijplaatsingen naast huisvuil containers met minimaal 25% per jaar omlaag. |
We zetten in op een verdere verbetering van de luchtkwaliteit.
In Dordrecht wordt overal voldaan aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. We hebben de ambitie om, in lijn met het Coalitieakkoord 2018-2022, te streven naar een schonere lucht volgens de (hogere) normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 2030. Hiervoor zoeken we aansluiting bij het Schone Lucht Akkoord van het Rijk, dat in november 2019 wordt gepresenteerd. We faciliteren ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit en de energietransitie zoals aardgasvrije nieuwbouw en het warmtenet. Daarnaast investeren we in fietsmaatregelen zoals genoemd in het uitvoeringsprogramma fiets 2019 "Dordt fiets verder", deze maatregelen hebben zowel invloed op de immissie van fijn stof als die van stikstof. |
We zetten in op een vermindering van geluidsoverlast.
In 2019 is het Actieplan Geluid 2018-2023 vastgesteld, gebaseerd op gegevens uit geluidbelastingkaarten uit 2016 (RIS-dossier: 2111045). In dit plan, dat we de komende jaren gaan uitvoeren, zijn maatregelen, projecten en plannen opgenomen die een direct of indirect een bijdrage kunnen leveren aan de een vermindering van het aantal woningen dat wordt blootgesteld aan een te hoge geluidsbelasting (meer dan 65 dB). Het betreft onder meer het Verkeersstructuurplan Schil West, het stimuleren van fietsgebruik en de energiebesparingsopgave bij de bestaande woningvoorraad. |
We zetten in op het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen.
We zetten in op het verminderen van de uitstoot en lozing van schadelijke stoffen door Chemours en DuPont, die leiden tot verontreiniging van lucht, water en bodem in de omgeving van de bedrijven. Dit doen we onder meer door te adviseren en/of zienswijzen in te dienen bij vergunningsprocedures, de bedrijven op hun verantwoordelijkheden aan te spreken en door samen te werken met andere betrokken overheden en partners, bijvoorbeeld bij het in beeld brengen van de problematiek. Tot slot verstrekken we heldere informatie over de ontwikkelingen rondom Chemours en DuPont. |