Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen. Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het vlak van economie, bereikbaarheid, wonen, energie, sociaal en bestuurlijke ontwikkeling. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak, de bedrijfsvoering en doet beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). Zo is de verwachting van de ontwikkeling van het aantal uitkeringsklanten gunstiger dan de CPB-raming.
- Vanwege de overheveling van de integratie uitkeringen Sociaal domein naar de algemene uitkering zijn de rijksbudgetten niet meer leidend en is een begroting opgesteld op basis van kosteninschatting bij ongewijzigd beleid. De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt. Gelet op het beeld dat in de begroting 2020 (meerjarig) wordt geschetst hebben de gemeenten en GRD een taskforce ingesteld. Dit om vanuit een brede beschouwing ambitie, inhoud en geld met elkaar te verbinden en zo te zorgen voor een overzicht waarin blijkt welke keuzes mogelijk zijn om de kosten terug te dringen qua beleidsaanpassing en het effect op het meerjarenperspectief.
- In 2019 wordt nieuw beleid (visie sociaal domein) opgesteld op de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening. Bij de besluitvorming, in het najaar van 2019, wordt duidelijk welke beleidsmatige keuzen gemaakt worden en welke beleidsinhoudelijke en financiële consequenties dat heeft voor de taken van de GRD.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. Dit zal effect hebben op de taken van de GRD. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
- De gemeente Dordrecht treft in samenwerking met GBD en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen die ertoe moeten leiden dat in 2020 toeristenbelasting wordt geïnd.
Risico's
- Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen (nu 22% stijging ten opzichte van vorig jaar).
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
- De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering werken voorstellen uit voor de zoekrichting. Daarover wordt in het najaar van 2019 besloten.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, (plv., voordracht regulier) lid Algemeen Bestuur
(voordracht) Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is, na jaren van onduidelijkheid, op 14 mei 2019 in de Eerste Kamer aangenomen. De wet zal op 1 januari 2021 in werking treden, tegelijkertijd met de Omgevingswet. De aanvrager van een omgevingsvergunning wordt primair verantwoordelijk om aan te tonen dat het bouwwerk voldoet aan de eisen uit het Bouwbesluit. Bij de inwerkingtreding van de wet zal gevolgklasse 1 (woningen, kleine industriegebouwen en fietsbruggen) niet meer door het bevoegd gezag getoetst worden aan het Bouwbesluit. OZHZ zal de komende periode gebruiken om de effecten in beeld te brengen.
- Verbod op asbestdaken: er komt voorlopig geen verbod op asbestdaken. De Eerste Kamer heeft op 4 juni 2019 het wetsvoorstel van het kabinet verworpen, waarin een asbestdakenverbod per 2024 werd voorgesteld.
Risico's
- De aantrekkende economie en daardoor aantrekkende activiteiten (zowel bouwen, milieu, bodem als evenementen) met als gevolg stijgende kosten voor vergunningverlening, handhaving en toezicht.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Bij Gevudo:
- Binnen Gevudo zelf zijn er geen bijzonderheden.
Bij HVC:
- De duurzame energieambities van HVC blijven onverminderd hoog. Gevudo heeft HVC opgeroepen om meer focus te leggen in haar activiteitenrange en ook aan te geven hoeveel ze waarin wil investeren. Inmiddels is een bestuurlijke klankbordgroep door HVC opgericht onder voorzitterschap van wethouder Burggraaf.
- Gevudo heeft nog onvoldoende zicht op deelresultaten van HVC, waaronder die van energie en warmtelevering-/ productie.
- Tot slot is via Gevudo, op verzoek van gemeenten, naar HVC ongenoegen geuit over de verwerking van zogenaamd PMD afval, waarbij grote hoeveelheden naar mening van de deelnemers te makkelijk worden afgekeurd en HVC de extra kosten ervan afwentelt op gemeenten. Dit is ook een ongewenst effect uit oogpunt van milieu. Gevudo-gemeenten zijn hierover met HVC in gesprek. In Dordrecht speelt dit probleem minder vanwege de wijze van inzameling.
Risico's
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- De bevindingen van de klankbordgroep worden in het Algemeen Bestuur van Gevudo en vervolgens in de aandeelhoudersvergadering van HVC vermoedelijk komende december behandeld.
- Op het moment van opstellen van de begroting werd de gemeente door HVC geïnformeerd over onderzoek naar samenwerking/overname van het in problemen verkerende AEB in Amsterdam. Uiteraard volgt het college actief de verdere stappen en zal zij, zodra daartoe voldoende onderbouwde aanleiding is, de raad betrekken.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet wordt gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. De basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021 is gelegd.
Risico's
- De begroting staat onder druk door het wegvallen van de bijdragen van drie voormalige deelnemers van het Parkschap (gemeente Sliedrecht, de provincies Zuid-Holland en Noord Brabant). Het Parkschap staat onder preventief toezicht van de provincie Zuid Holland. Het Parkschap werkt aan een visie met een sluitende meerjaren begroting.
- Er wordt een discussie gevoerd over de ambities en taken voor (het gebied en van) het Parkschap onder leiding van een interim directeur en er worden plannen ontwikkeld met mogelijk een nieuwe organisatiestructuur. Deze plannen worden in het najaar 2019 besproken in de Dordtse raad.
Verbonden partij
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid (bestuurslid A)
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
- Overdracht perceel 5C (voorbereiding bouw 12 grondgebonden woningen).
- Realisatie entreegebouw op perceel 6D2 bestemd voor HBO-onderwijs en aansluiting op de Duurzaamheidsfabriek
- Voorbereiding Huisvesting HBO-onderwijs.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Start realisatie Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/ lightrail).
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek, geluidsscherm spoor.
Risico's
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek (DZHF) maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie.
Verbonden partij
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
- Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid. Wegens leveringsproblemen met een net schakelaar het park in juli 2019 opgeleverd. De ECD gaat de mogelijkheid bieden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale.
- Zonnepark Amstelwijck: de vergunning is begin 2018 verleend en de SDE subsidie is in maart 2018 aangevraagd. Begin 2019 gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale eind 2019 begin 2020.
- Windturbine Crabbegors: vergunning verleend in juni 2018. Er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is op de rechtszaak, die is gepland in oktober 2019. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD voornemens om een tweede project te starten. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
- Zonneweide Crayestein: bouw wordt voltooid medio 2019, project is binnen de financiële kaders gebleven. (Het eerder gemelde risico is afgenomen).
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.