De notitie 'De toekomst van de Dordtse weg begint vandaag (2014)' gaf inzicht in de staat van onderhoud van de wegen. In de praktijk heeft dit onder andere geleid tot het verbeteren en borgen van processen zodat werkzaamheden in de openbare ruimte steeds beter op elkaar zijn afgestemd. Zo wordt nu veel samengewerkt met externe partners in de openbare ruimte, waarbij we de verbinding zoeken om zo optimaal mogelijk 'werk-met-werk' te maken. Daarbij is assetmanagement breed ingevoerd. Verder is gezocht naar nieuwe dekkingsbronnen zoals subsidies en vindt in nagenoeg alle projecten een vorm van participatie plaats. Gekoppeld aan het thema klimaat-adaptatie lukt het ook steeds meer de verhardingen in projecten terug te dringen.
In 2020 vervangt een nieuw programma de tot 2019 van kracht zijnde ‘Wegennota’. De nieuwe integrale Wegennota (2020-2024) is inmiddels in voorbereiding. In dit proces wordt de raad actief betrokken.
Kerncijfers
Door regiobrede vertraging in het gezamenlijke proces tot het vervangen van de beheersystemen, is achterstand ontstaan in het muteren van de areaalwijzigingen. Hierdoor konden we de kerncijfers voor 2020 in het beheersysteem niet actualiseren. Om dit proces te versnellen vult elke deelnemende gemeente nu afzonderlijk zijn eigen database. De verwachting is dat ongeveer driekwart jaar nodig is om de achterstand in het Dordtse beheersysteem weg te werken.
Verhardingstype 2019 | Oppervlak in m² |
Asfalt | 2.065.000 |
Cementbeton | 5.300 |
Elementen | 3.295.000 |
Onverhard | 0 |
Halfverhard | 10.000 |
Totaal | 5.375.300 |
Beheer en onderhoud van het areaal
De gemeente Dordrecht heeft voor onderhoud aan wegverhardingen een methode van risicogestuurd onderhoud (assetmanagement) ontwikkeld. In de afgelopen planperiode is assetmanagement onderdeel geworden van de standaard werkwijze voor het bepalen van onderhoudsmaatregelen voor het klein- en middelgroot onderhoud en de grotere wegenprojecten. Deze methodiek ligt inmiddels ten grondslag aan de nieuwe onderhoudssystematiek voor de openbare ruimte van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW). Deze systematiek is steeds aan nieuwe inzichten onderhevig en evolueert constant. Zo vormt het een belangrijke bouwsteen voor toekomstige landelijk toegepaste beheermethodieken. Het is nu aan het CROW en de software leveranciers om verdere doorvoering in verschillende software pakketten te realiseren. Vanwege de complexiteit is de verwachting dat dit nog wel enige jaren duurt.
In onderstaande tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. Vanwege de overgang naar een nieuwe leverancier van de beheersystematiek en de achterstand die daarbij is opgelopen, zijn er voor 2019 (nog) geen inspectieresultaten.
Beheer en onderhoud van het areaal | Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | Richtlijn ernstig overschreden |
Resultaat 2016 | 86% | 2% | 1% | 11% |
Resultaat 2017 | - niet gemeten - | |||
Resultaat 2018 | 84% | 3% | 1% | 12% |
Resultaat 2019 | - volgt - | |||
Maximaal toelaatbaar: | 81-88% | 7-11% | 5-8% | 0% |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de 'zichtbare beeldkwaliteit' van het Dordtse wegennet de afgelopen jaren slechts in geringe mate is afgenomen. Dit is bereikt door de beschikbare middelen strategisch te besteden, heraanleg te temporiseren en levensduurverlengende maatregelen te intensiveren.
Het verloop van de constructieve 'onzichtbare kwaliteit' is in tegenstelling tot de beeldkwaliteit, minder eenvoudig te monitoren. Deze kwaliteit heeft te maken met niet-zichtbare aspecten zoals draagkracht en restlevensduur die we moeten meten en berekenen. Voor de bepaling van de constructieve kwaliteit maken we gebruik van draagkrachtmetingen. In 2018 is het laatste deel van het areaal dat ouder is dan 20 jaar gemeten en medio 2019 heeft het adviesbureau dat de metingen heeft uitgevoerd zijn rapportage aangeleverd. De uitkomsten van deze onderzoeken werken we in de nieuwe wegennota 2020-2024 verder uit. Op het gebied van de functionaliteit van wegen wordt een koppeling gemaakt met de aanpak van verkeersonveilige plekken in de stad. Door het werken met risicogestuurd onderhoud blijft de veiligheid op een acceptabel niveau, omdat bij het middelgroot onderhoud eerst de schades met een groot risico ten opzichte van de bedrijfswaarden (veiligheid, geluid- en trillingsoverlast, bereikbaarheid, imago en risico van kapitaalvernietiging) worden weggewerkt.
Innovaties en ontwikkelingen
Dordrecht werkt sinds 2019 samen met de provincie Noord-Holland en de TU-Delft aan de ontwikkeling en verdere toepassing van 'Epoxy-Bitumen'. De verwachting is dat hierdoor de levensduur van deklagen asfalt kan verdubbelen. Een marktpartij werkt op dit moment de nieuwe methode technisch verder uit en heeft in Dordrecht op de Overkampweg een geluid reducerende deklaag aangebracht met epoxy-bitumen. Op dit wegvak worden de komende jaren onderzoeken en metingen uitgevoerd om het gedrag van het asfalt te volgen. Omdat er geen gangbare verouderingsproef is voor asfalt, is naar verwachting een gebruiksperiode van circa zeven jaar nodig om te bepalen of de nieuwe methode zijn verwachtingen echt waarmaakt. Cementloos beton is een andere innovatie op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Veel van de innovatieve producten zijn duurder (ongeveer 35-40%) dan de producten die op dit moment toegepast worden.
Wat gaan we doen in 2020?
- Uitvoeren regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten volgens jaarschijf 2020 van de Meerjaren Onderhoud Planning (MOP).
- Starten voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2021 en 2022 van de MOP.
- Afronden Wegennota 2020-2024, inclusief vaststelling door de raad.
- Implementeren van de wegennota 2020-2024.
- Verder invulling geven aan assetmanagement.