Onderhoud kapitaalgoederen

Constructies

Onder de noemer ‘constructies’ worden bruggen, tunnels en viaducten, dam- en keerwanden, duikers en fonteinen aangeduid. Het jaarlijks regulier onderhoud van deze constructies voeren we uit volgens het onderhoudsplan van het beheersysteem ‘KUBIS’ en het groot onderhoud in het kader van de meerjaren-investeringsplanning. Vanaf 2020 zal het nieuwe beheerplan 'Kunstwerken voor Constructies' worden toegepast ('GISIB'). De ambitie is in 2020 assetmanagement voor de constructies in te voeren.

Kerncijfers

Aantal

Aantal

Vaste bruggen

261

Fonteinen

10

Beweegbare bruggen

12

Keermuren

75

Constructieve duikers

89

Trappen en hekwerken

501

Tunnels

21

Kunstwerken

114

Viaducten

7

Overig

289

Damwanden

81

Beheer en onderhoud van het areaal
Het areaal is goed op orde. De staat van onderhoud van het areaal wordt uitgedrukt in een veiligheidsurgentie en een economische urgentie tot onderhoud. Bij de economische urgentie kijken we naar de uitgaven om het kunstwerk in stand te houden in relatie tot de kosten voor gehele vernieuwing. Aan elke schade of gebrek van een constructie is daarvoor een urgentiewaarde toegekend in het beheersysteem. Deze urgenties worden weergegeven met een cijfer dat varieert van 1 tot en met 5. Het cijfer 1 geeft aan dat aan de constructie de komende 5 jaar geen onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. En het cijfer 5 betekent dat er direct maatregelen nodig zijn. Het algemeen gemiddelde op veiligheid in 2019 in Dordrecht komt uit op 1,9. En het algemeen gemiddelde van de economische urgentie blijft op 2,1.

De beweegbare bruggen worden jaarlijks geïnspecteerd. Voor alle overige constructies geldt dat we deze altijd één keer per vijf jaar inspecteren. Aan de hand van de resultaten van de inspectie wordt een maatregelplanning opgesteld en uitgevoerd. Voorbeelden zijn betonherstel of het verwijderen van roest en opnieuw schilderen. De (vaste en beweegbare) verkeersbruggen zijn vrijwel allemaal onderzocht op veiligheid en deze bruggen voldoen aan de functienormen en verkeersbelastingsnorm (de zogenaamde NEN8700 serienorm voor bestaande kunstwerken). Dat geldt ook voor al de historische bruggen in Dordrecht. In 2020 worden de restauratiemogelijkheden van de gemetselde duiker Schenkeldijk en de fontein op het Beverwijcksplein onderzocht. Verder doen we in 2020 onderzoek naar de constructieve staat van de leuningen van de Draaibrug Kalkhaven en de Nieuwbrug.

Het rijksmonument de Engelenburgerbrug zal volgens planning in 2020 geheel worden gerestaureerd. Uit onderzoek bleek dat de houten paalfundering onder deze brug niet meer aan de eisen voldoet en moet worden vervangen. De restauratie betreft hier verder nog het staal- en bewegingswerk en alsmede de besturingstechniek en het beton- en metselwerk.

Wat gaan we doen in 2020?

  • Restauratie van de Engelenburgerbrug.
  • Vernieuwen besturingstechniek Engelenburgerbrug.
  • Vernieuwen besturingstechniek Draaibrug Kalkhaven.
  • Vernieuwen van een houten wijkbrug.
  • Conserveren Boombrug.
  • Conserveren draaibrug Kalkhaven.
  • In stand houden van alle objecten die zijn opgenomen in het beheersysteem KUBIS of GISIB: alle objecten moeten schoon, heel en veilig zijn.
  • Verwijderen van graffiti in tunnels en op bruggen en viaducten.