Het areaal in het havengebied bestaat uit kademuren, steenglooiingen, steenbestortingen, scheepvaartverkeerstekens, afmeervoorzieningen (steigers, palen, pontons en remmingwerken) en waterbodems. Het onderhoud van deze havenvoorzieningen wordt conform het meerjarenonderhoudsplan 2020–2025 uitgevoerd. Dit onderhoud betreft alle activiteiten die noodzakelijk zijn om de infrastructuur dagelijks te laten functioneren, zoals de begroeiing van steenglooiingen verwijderen in verband met wortel opdruk, het vervangen wrijflijsten ten bate van bescherming objecten voor het afmeren, het schoonhouden waterbuspontons, reparatie oeverbekledingen, uitspoeling in oevers en waterbodems uitvullen met steenachtig materiaal om te voorkomen dat deze instabiel worden.
Kerncijfers
Havenvoorzieningen | |||
Waterbodems (onderhoudsbaggeren) | ca. | 1,2 mln | m² |
Kademuren | ca. | 6,2 | km |
Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting) | ca. | 30,5 | km |
Steigers | ca. | 350 | m |
Vloeipalen | ca. | 750 | st. |
Scheepvaartverkeerstekens | ca. | 50 | st. |
Watertrappen (staal) | ca. | 300 | st. |
Walbolders | ca. | 150 | st. |
Beheer en onderhoud van het areaal
Alle havenvoorzieningen, maar de historische kades in het bijzonder, worden periodiek gemeten en geïnspecteerd. Voor de kades hebben we een 7-jarige cyclus opgesteld waarin elke kade ten minste 1 keer grondig wordt geïnspecteerd. Analyse van de geconstateerde schades vormt de basis voor de onderhoudstermijn planning. Uit de in de periode 2016-2019 uitgevoerde inspecties, bleek dat een aantal kades aan het verzakken is en scheuren vertoont. 14% van de kades is toe aan groot onderhoud of vervanging en worden nu continu gemonitord.
In het kader van assetmanagement is een toetsingskader ontwikkeld om de onderhoudstoestand van een kadeconstructie te bepalen. Aspecten die daarbij een waardering krijgen zijn de leeftijd van de kade, compleetheid documentatie, actuele kadebelasting, constructieve schades en gevoeligheid hoofdconstructie. Op basis van deze aspecten is het risicoprofiel opgesteld en bepalen we welke onderhoudsmaatregelen we gaan uitvoeren. Te nemen onderhoudsmaatregelen kunnen zijn: voegwerk herstellen, beschadigde wandbekleding vervangen, nieuwe fundatiepalen aanbrengen, onderloopsheid schermen vernieuwen, totale kade vernieuwing. Daarnaast is bij de jaarlijkse onderhoudspeilingen geconstateerd dat er aanslibbing plaatsvindt in de Eerste en Tweede jachthaven en in de Nieuwe haven.
De onderhoudstoestand van het areaal kan als volgt worden weergegeven:
Staat van onderhoud van het areaal | Op orde |
Kademuren | 86% |
Steenglooiingen | 90-95% |
Steenbestortingen | 90% |
Scheepvaartverkeerstekens | 95% |
Afmeervoorzieningen | 90% |
Waterbodems | 85% |
Wat gaan we doen in 2020?
- Uitvoeren onderhoudsbaggerwerk in de Eerste en Tweede jachthaven en de Nieuwe haven.
- Vervangen kademuur Keizershof en Korte Kalkhaven.
- Vervangen kademuur Blauwpoortsplein (uitvoering in combinatie met werkzaamheden aan de Engelenburgerbrug).
- Vervangen afmeerpalen, Wantijkade, Merwekade en monding Nieuwe haven (planning 2019 is uitgesteld om dit uit te voeren in combinatie met renovatie Engelenburgerbrug).
- Vervangen van 30 stuks watertrappen diverse havens.
- Schilderen van alle paalkoppen in de Wijnhaven, Groothoofd, Merwekade en Wolwevershaven.
- Voorbereiden en uitvoeren groot onderhoud waterbus pontons Hooikade, Merwekade en regiogemeenten.
- Groot onderhoud aan bodembestorting langs kademuren Groothoofd en Merwekade.