Onderhoud kapitaalgoederen

Verkeersregelinstallaties

Verkeersregelinstallaties (VRI's) spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de verkeersdoorstroming en veiligheid voor verkeersdeelnemers. Minder onnodig stoppen en optrekken vermindert de emissie-uitstoot en de verkeersdruk in de stad. De verkeersregeling wordt steeds complexer in Nederland. Enerzijds omdat het verkeer steeds drukker wordt, terwijl de veiligheid uiteraard op hetzelfde hoge niveau dient te blijven en anderzijds omdat de techniek zich heel snel ontwikkelt. De nieuwste VRI's zijn intelligente verkeersregelinstallaties (I-VRI's) die tot veel meer in staat zijn dan enkel het aan- en uitschakelen van groene, gele en rode lampen voor de verkeersdeelnemers. De I-VRI's kunnen zelf data zenden en ontvangen waardoor kruispunten minder meetlussen in de weg nodig hebben. Bovendien biedt dit mogelijkheden om bepaalde verkeersdeelnemers prioriteit te geven boven andere, zoals nood- en hulpdiensten of openbaar vervoer.

In 2019 zijn 5 VRI installaties vervangen door nieuwe I-VRI's en zijn acht bestaande VRI's omgebouwd tot I-VRI's. Behalve op het Dordtse wegennet spelen deze installaties ook een belangrijke rol bij regionale en aangrenzende rijkswegen.

Kerncijfers

Aantal VRI's

Leeftijdsgroep

Categorie

Percentage

32

tot 7 jaar

Uitstekend

76%

6

7 tot 10 jaar

Goed

14%

4

11 tot 15 jaar

Basis

8%

1

15 jaar en langer

Sober

2%

43

100%

De kerncijfers 'uitstekend, goed basis en sober' zijn gebaseerd op de storingsgevoeligheid en ouderdom van de installaties. De storingsgevoeligheid van de oude installaties neemt naast de ouderdom zelf nog verder toe, omdat van de oudere VRI's vaak geen nieuwe reserve onderdelen meer beschikbaar zijn.

Beheer en onderhoud van het areaal
Conform het beheer- en onderhoudsplan vinden jaarlijks inspecties, onderhoud, reparaties en het herstellen van schades plaats. De data worden in een beheersysteem bijgehouden zodat bekend is wanneer bepaalde onderdelen zijn vervangen en wanneer de laatste controles zijn uitgevoerd. Met deze gegevens wordt in toenemende mate risicogestuurd onderhoud toegepast. De VRI's maken onderdeel van uit van het integraal gemeentelijk assetmanagementsysteem conform de ISO55000. De afronding van de implementatie van het onderdeel waar de VRI's deel van uitmaken staat gepland voor 2020.

Uit de kerncijfers blijkt dat 90% van de VRI's in goede tot uitstekende staat van onderhoud verkeren. Hoofdoorzaak hiervan is dat de laatste jaren door grote reconstructie-projecten en vervangingen veel oude VRI's zijn vervangen.

Wat gaan we doen in 2020?

  • Uitvoeren preventief technisch onderhoud op de armaturen en dergelijke van 22 VRI’s (eerste lijn).
  • Uitvoeren preventief onderhoud op de computerkasten van 21 VRI’s (tweede lijn).
  • Plaatsen van één compleet nieuwe VRI installatie bij de Laan der Verenigde Naties/Handelskade.
  • Voorbereiden van de uitvoering VRI's in project 'Dordtse Mijl'.
  • Ombouwen van 8 tot 10 VRI's tot I-VRI's.
  • Glasvezelnetwerk voor verbinding VRI's uitbreiden (aantal VRI's nader te bepalen).
  • Ongeveer 90 VRI-masten schilderen.