In deze paragraaf wordt de berekening van tarieven van heffingen, die maximaal kostendekkend mogen zijn, inzichtelijk gemaakt. In het onderstaande overzicht is per heffing de boekhoudkundige kostendekkendheid bepaald. Bij deze bepaling zijn de betaalde BTW bedragen, al dan niet gecompenseerd vanuit het BTW-compensatiefonds (BCF), meegenomen.
Overheadtoerekening
De totale overheadkosten worden naar rato verdeeld over de directe loonkosten die samenhangen met het betreffende product/dienst. Per FTE wordt circa € 70.000 overheadkosten toegerekend. Dit is het resultaat van het delen van de totale overhead door de formatie van het directe personeel (al het personeel dat niet valt onder overhead). Tot 2019 werd aan 'binnen' personeel een hoger bedrag toegerekend dan aan 'buiten' personeel. In de Begroting 2020 is dit aangepast vanuit een tweetal argumenten: Allereerst vergt het administreren van welke functie 'binnen' en welke 'buiten' is de nodige inspanning. Ten tweede omdat met de komst van 'het nieuwe werken' het verschil tussen 'binnen' en 'buiten' steeds minder relevant wordt (en daardoor ook lastiger te bepalen). Alle werkplekken zijn 'flex' en de ICT-voorzieningen zijn voor iedereen gelijk, waardoor een kostenonderscheid minder legitiem is.
De omvang van de overhead wordt toegelicht onder 'Financiën van Dordrecht'.
Berekening van kostendekkendheid van een heffing | Bedragen x € 1.000 | ||||||
Afvalstoffenheffing | Reinigingsrecht | Rioolheffing | Marktgeld | Lijkbezorgingsrechten | Legesverordening | Parkeerbelasting | |
Kosten taakveld | 16.036 | 169 | 12.563 | 366 | 2.785 | 8.218 | 1.451 |
Inkomsten taakveld (niet zijnde de heffing) | -940 | 0 | -661 | -39 | -485 | -2.808 | 0 |
Directe kosten taakveld | 15.096 | 169 | 11.902 | 327 | 2.300 | 5.410 | 1.451 |
Overhead | 71 | 0 | 915 | 252 | 1.541 | 5.466 | 971 |
BTW | 2.991 | 0 | 1.138 | 22 | 42 | 650 | 153 |
Indirecte kosten taakveld | 3.062 | 0 | 2.053 | 274 | 1.583 | 6.116 | 1.124 |
Totale kosten taakveld | 18.158 | 169 | 13.955 | 601 | 3.883 | 11.526 | 2.575 |
Opbrengst heffingen | 15.083 | 169 | 12.361 | 268 | 3.028 | 4.978 | 814 |
Dekkingspercentage (B2020) | 83% | 100% | 89% | 45% | 78% | 43% | 32% |
Dekkingspercentage (B2019) | 83% | - | 92% | 44% | 94% | 49% | 44% |
Verschil B2018 vs JRK 2018 | 0% | - | -3% | 1% | -16% | -6% | -12% |
Dekkingspercentage (JRK2018) | 84% | - | 91% | 52% | 93% | 57% | 39% |
Dekkingspercentage (JRK2017) | 86% | - | 95% | 61% | 96% | 42% | 62% |
Toelichting berekening van kostendekkendheid van een heffing
Door de aangepaste wijze van het toerekenen van overhead treedt er in het tarief van de lijkbezorgingsrechten en de parkeerbelasting een daling op van de kostendekkendheid.
Binnen de Legesverordening is er sprake van kruisbestuiving tussen de verschillende titels binnen de verordening. Dit vindt plaats vanuit titel II (Omgevingswet) naar titel I (dienstverlening gerelateerde leges) en titel III (APV gerelateerde leges).