Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden

Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)

Onderdelen

  • Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
  • Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
  • Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
  • Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
  • Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
  • Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)

Website

Vertegenwoordiging Dordrecht

  • Raadsleden in Drechtraad
  • Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
  • Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur

Deelnemers

De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.

Vestigingsplaats

Dordrecht

Openbaar of gemeentelijk belang

De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het vlak van economie, bereikbaarheid, wonen, energie, sociaal en bestuurlijke ontwikkeling. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak, de bedrijfsvoering en doet beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.

Relevante beleidsinformatie

  • Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand. De rijksbudgetten (onder andere BUIG) zijn, hoewel in 2019 hoger dan in 2018, nog onvoldoende om alle uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). Zo is de verwachting van de ontwikkeling van het aantal uitkeringsklanten gunstiger dan de CPB-raming.
  • Vanwege de overheveling van de integratie uitkeringen Sociaal domein naar de algemene uitkering zijn de rijksbudgetten niet meer leidend en is een begroting opgesteld op basis van kosteninschatting bij ongewijzigd beleid. De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt. Gelet op het beeld dat in de begroting 2020 (meerjarig) wordt geschetst hebben de gemeenten en GRD een taskforce ingesteld. Dit om vanuit een brede beschouwing ambitie, inhoud en geld met elkaar te verbinden en zo te zorgen voor een overzicht waarin blijkt welke keuzes mogelijk zijn om de kosten terug te dringen qua beleidsaanpassing en het effect op het meerjarenperspectief.
  • In 2019 wordt nieuw beleid (visie sociaal domein) opgesteld op de bij de SDD belegde taken: Wmo, participatie en schuldhulpverlening. Bij de besluitvorming, in het najaar van 2019, wordt duidelijk welke beleidsmatige keuzen gemaakt worden en welke beleidsinhoudelijke en financiële consequenties dat heeft voor de taken van de GRD.
  • De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. Dit zal effect hebben op de taken van de GRD. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
  • De gemeente Dordrecht treft in samenwerking met GBD en een afvaardiging van ondernemers voorbereidingen die ertoe moeten leiden dat in 2020 toeristenbelasting wordt geïnd.

Risico's

  • Het gebruik van het Persoonlijk Minimabudget (PMB) blijft toenemen, de stijging van rond de 10% wordt gecompenseerd door daling van het verzekerdengebruik van de collectieve zorgverzekering.
  • De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen. Hier boven op komen de risico's van een nieuwe cao voor huishoudelijke hulpen of het abonnementstarief.
  • De kosten bewindvoering blijven stijgen (nu 22% stijging ten opzichte van vorig jaar).
  • Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want in 2017 en 2018 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben.
  • De Drechtraad heeft in juni een amendement op de primaire begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. Een taskforce Sociaal domein en een taskforce Bedrijfsvoering werken voorstellen uit voor de zoekrichting. Daarover wordt in het najaar van 2019 besloten.