Omdat relevante informatie met betrekking tot de grote projecten in de projectbladen is terug te lezen houden we de informatie hierover in dit onderdeel beperkt. Op 23 april 2019 heeft de raad besloten over het takenpakket van de commissie grote projecten (zie RIS-dossier 2376407) en heeft daarmee ook de nieuwe projectbladen vastgesteld: Spoorzone (a. Leerpark-Gezondheidspark, b. Amstelwijck, c. Spuiboulevard incl. nieuwbouw stadskantoor, d. Maasterras, e. Stationsgebied Zuid), Stadswerven en Westelijke Dordtse Oever. Voor een uitgebreide toelichting op de voortgang van de grote projecten verwijzen we naar de desbetreffende projectbladen op deze website. Indien er voor de overige projecten ontwikkelingen zijn, wordt de raad op de hoogte gebracht door middel van separate raadsinformatiebrieven of wordt om besluitvorming gevraagd door middel van separate raadsvoorstellen.
College en raad hebben zich uitgesproken voor de groeiambitie. College en raad streven ernaar om 10.000 woningen toe te voegen aan de bestaande woningvoorraad gedurende een periode van 15 tot 20 jaar. Deze groeiambitie heeft tot doel de sociaaleconomische positie van de stad te versterken en te voldoen aan de toenemende vraag naar woningen. Hiermee is de basis gelegd naar de opgaven, waaronder Bouwende Stad, Bereikbare Stad en Ondernemend Stad. In het Coalitieakkoord 2018-2022 wordt ingezet op 4.000 nieuwe banen. Die banenontwikkeling moet vooral terugkomen in de Westelijke Dordtse Oever/Dordtse Kil IV, Amstelwijck, de Campusontwikkeling Leerpark en de Binnenstad. De werklocaties sluiten aan bij de positieve groeiverwachtingen in de maakindustrie, logistiek, dienstverlening, zorg en de leisure/toerisme.
De eerste stappen om de problematiek rond de N3 aan te pakken zijn inmiddels gezet. Rijkswaterstaat (RWS) is de initiatiefnemer en belangrijkste uitvoerder van dit project. De gemeenten Dordrecht en Papendrecht en de Drechtsteden worden door Rijkswaterstaat intensief betrokken bij de planvorming en communicatie. De afstemming van dit belangrijke, infrastructurele project met andere projecten, met name de aanpak van het knooppunt N3/A16, vraagt om een stevige gemeentelijke/regionale organisatie.
De start van de uitgifte van bedrijfskavels op Dordtse Kil IV sluit goed aan op de ontwikkeling van Dordtse Kil III en de groei in de logistiek. Door de uitgifte van een groot deel van de Zuidwesthoek van Dordtse Kil III is het aantal beschikbare kavels voor grote bedrijven immers beperkt geworden. De eerste fase van Dordtse Kil IV, nu DistriPark Dordrecht, is gestart. De voorbelasting voor de hoofdinfrastructuur ligt gereed en de kavels zijn bereikbaar voor bouwverkeer. Ook zijn er afspraken gemaakt met nutsbedrijven en zijn alle civiele werken in opdracht.
Marketing, communicatie en acquisitie zijn op orde en met een groot aantal geïnteresseerde partijen wordt het gesprek gevoerd. De interesse voor DistriPark Dordrecht vanuit de markt is op dit moment groot. Zowel vanuit projectontwikkelaars als de eindgebruikers (logistieke bedrijven) zelf. Voorwaarde in onze uitgifte blijft nog steeds dat er sprake moet zijn van een logistieke eindgebruiker. Beoordeling van de gegadigde partijen gebeurt langs de lat van een Balanced Score Card, waarin banenontwikkeling die een bedrijf meeneemt een zwaarwegend criterium is.
Naar verwachting resulteert onze acquisitie-aanpak in het derde kwartaal van 2019 tot de eerste optieovereenkomst(en) om vervolgens eind 2019/begin 2020 de eerste transactie te kunnen doen. Het gemiddeld aantal banen per uitgegeven hectare zal tussen de 30 en 40 arbeidsplaatsen liggen. In totaal moet de uitgifte van de eerste fase de komende jaren voor 1.200 banen gaan zorgen. Een groot deel van die banen zijn op MBO 1 of 2 niveau of lager, echter groeit ook in de logistiek aan het aandeel MBO 4 en HBO+ functies. Dit aandeel stijgt de komende jaren naar verwachting met 20 tot 25% en hangt samen met de toenemende complexiteit van logistieke processen en automatisering.
De herstructurering van Dordtse Kil I en II verloopt volgens een natuurlijke weg. De aantrekkende markt heeft een positieve werking op de ingebruikname van leegstaande panden en er wordt weer geïnvesteerd in verouderde gebouwen. Het initiatief ligt daarbij tot nu bij de markt. De havensamenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam is na 5 jaar geëvalueerd. Op het gebied van het beheer van de openbare ruimte, revitalisering en sanering is het nodige geïnvesteerd door het Havenbedrijf. Hetzelfde geldt ook voor de organisatiegraad in het gebied tussen de bedrijven met de oprichting van de BIZ-en en de profilering van het gebied. Naar aanleiding van de evaluatie zal dit jaar nog een besluit worden genomen worden genomen over hoe we om gaan met het droog beheer. Op het Gezondheidspark wordt er door de gemeente volop gewerkt om de Middenzone, in samenwerking met marktpartijen tot ontwikkeling te brengen. Met de ontwikkelaar van de woontorens aan de Overkampweg zijn inmiddels afspraken gemaakt om de bouw te bespoedigen. Met de bouw van de tweede toren is gestart en de derde woontoren zal in de verkoop worden gebracht als 80% van de appartementen van toren 2 zijn verkocht.
De ontwikkeling van het Businesspark Amstelwijck heeft lange tijd achtergelopen bij de uitgifteprognose. Samen met de aantrekkende, economische ontwikkeling zien we weer een toenemende interesse in afname voor kantoor- en bedrijfsontwikkeling. Dit heeft onder andere al geresulteerd in de vestiging en opening van een kantoor van het Belgische aannemersbedrijf Besix. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in 80 arbeidsplaatsen. Verder heeft Van der Valk na eerdere verwerving van de naastgelegen gronden, plannen ingediend voor uitbreiding van de hotelcapaciteit in het 'short stay segment'. Ook voor de overige kavels neemt de interesse toe. Diverse partijen hebben plannen aangeleverd voor zowel kantoor- als bedrijfsontwikkelingen. Deze plannen verkeren in verschillende fases. De verwachting is dat dit in ieder geval tot één optieovereenkomst in het derde kwartaal van 2019 als resultaat zal hebben. Voorts vinden momenteel oriënterende gesprekken plaats met de potentieel gegadigden voor de ontwikkeling van de middencirkel, waarvan college en raad vorig jaar hebben aangegeven ruimte te willen bieden voor een nieuw programma. Tot slot is ook opnieuw inhoud gegeven aan de PR van het gebied waardoor ook de (digitale) vindbaarheid voor potentiële klanten is verhoogd. Het sportpark en de Refaja-locatie komen (op termijn) vrij voor herontwikkeling, tezamen met de A16- en spoorzone. Door de barrièrefunctie (geluid) die moet uitgaan van deze strook voor de ontwikkeling van woningbouw op de achtergelegen gronden, dient de ontwikkeling integraal in één visie en bouwenveloppe opgepakt te worden. Op dit moment wordt de visie op dit gebied uitgewerkt en wordt een projectdefinitie opgesteld. Het streven is ambitieus: over een half jaar willen we starten met de uitvoering van een nieuw gedefinieerd project.
Op het Leerpark is de woningbouw gestart. Deze verloopt voorspoedig, ook doordat er met de ontwikkelaar afspraken zijn gemaakt over verplichte grondafname. Recent is gestart met de ontwikkeling van het plan Valkenzicht (tussen sporthal en de supermarkt). Voorts heeft de raad in februari 2018 ingestemd met de startnotitie voor de campusontwikkeling Leerpark, waarbij tegen de achtergrond van de Groeiagenda wordt ingezet de ontwikkeling van een start-up milieu voor productie en onderwijs aan de overzijde van de Duurzaamheidsfabriek, de ontwikkeling van een entree/ hoger onderwijs gebouw naast de Duurzaamheidsfabriek en de inzet op een verbeterende bereikbaarheid met aansluiting op het spoor. Voor de eerste fase campusontwikkeling is tijdens de Provada 2019 (in juni) een overeenkomst getekend landelijke campusontwikkeling Kadans Science Partner. Daarbij heeft de Kadans de ontwikkeling van perceel 6d2, naast de Duurzaamheidfabriek, overgenomen. Voor dit perceel wordt samen met de samenwerkende onderwijspartijen een programma uitgewerkt voor de toekomstig hoger onderwijs aanbod. Verder wordt beoogd om nog in de tweede helft van dit jaar tot een (leverings)overeenkomst met Kadans voor de ontwikkeling van de Maakfabriek. In de tussentijd proberen we start-ups in de smart industry met de tijdelijke maakhallen in het gebied vast te houden.
Aansluiting met de kennis- en economische infrastructuur van de Randstad en om nieuwe doelgroepen aan het gebied te verbinden (zakelijke markt/verbinding met de universiteiten) vergt een rechtstreekse koppeling met het spoor in de vorm van een nieuwe halte Leerpark/Gezondheidspark. Een station of lightrail halte bepaalt het ambitieniveau van de ingeslagen weg en het investeringsniveau (ook vanuit de markt), zowel voor het Leerpark als voor het Gezondheidspark als één integraal stedelijke knooppunt.
Tot slot na is na de verbetering en verfraaiing van de oostelijke stadsentree de westelijke stadsentree aan de beurt; volgens de planning zal in 2020 met het project "de Dordtse Mijl" hier mee worden begonnen.