Datum rapportage: september 2019
Portefeuillehouder: M.D. Burggraaf
Doelstelling/beoogd resultaat project
Het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) en de hiervan deel uitmakende projecten hebben tot doel een aantrekkelijk en duurzaam bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen.
Actuele ontwikkelingen
De WDO is verreweg het grootste bedrijventerrein van de regio. Behalve de ontwikkeling van Dordtse Kil IV (sinds 18 april jl DistriPark Dordrecht) vormen de reeds bestaande deelgebieden nadrukkelijk onderdeel van de WDO opgave. De aandacht gaat hierbij vooral uit naar de kwaliteit van het vastgoed, de openbare ruimte, de verduurzaming, de werkgelegenheid en de organisatie. Naast het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid geeft de programmaorganisatie in het bijzonder aandacht aan de gevestigde bedrijven om hen voor Dordrecht te behouden. Waar nodig kan dit leiden tot een "herschikking" van bedrijven binnen het geheel van de WDO. Samen met de nieuw aan te trekken ondernemers vormt het bestaande bedrijfsleven, met onder andere een kwalitatief hoogwaardige maritieme maakindustrie, de economische motor van Dordt en de overige Drechtsteden. Het verder verstevigen van de Dordts/Drechtstedelijke economie en het inbedden van stedelijke ambities op het gebied van innovatie, duurzaamheid/circulaire economie, economie, werkgelegenheid, educatie, veiligheid en bereikbaarheid vormen dan ook de rode draad in de (her)ontwikkeling van de gehele WDO. De invulling van DistriPark Dordrecht met circa 2.800 arbeidsplaatsen - bij volledige uitgifte - sluit daarbij aan op de werkgelegenheidsambitie uit de groeistrategie voor de Drechtsteden van 30.000 arbeidsplaatsen. De aanpak verloopt via twee lijnen: projecten en opgaven, uitgewerkt per deelgebied.
Projecten/deelgebieden:
BI-zones Louterbloemen/Duivelseiland en Krabbepolder/Zeehaven (zuid) In beide BI-zones wordt (vrachtwagen en personenauto) parkeren door de ondernemers op Krabbepolder en Louterbloemen, het HbR en de gemeente als een majeur probleem ervaren. Met name op Louterbloemen wordt de druk op de reguliere parkeervakken, mede door toedoen van de vele 2e hands autohandelaren, als te groot ervaren. Op Krabbepolder zijn het vooral de vrachtauto's die voor hinder zorgen. Met een aanpassing van het huidige parkeerregime (waarbij het verboden is om op de rabatstroken te parkeren) wordt ad hoc een (tijdelijke) oplossing geboden door het gebruik van de rabatstroken toe te staan. Een en ander in afwachting van de resultaten van het onderzoek naar een structurele oplossing voor met name de vrachtwagenproblematiek (onderdeel 8 van de businesscase WDO).
De herontwikkeling van de voormalige Rogamlocatie aan de Mijlweg – Nijverheidsstraat is gereed. De onderhandelingen met een bedrijf uit de automotive branche zijn afgerond en de partij is gestart met de nieuwbouw. Met het aantrekken van deze internationale partij en de revitalisatie op Louterbloemen, wordt een belangrijke impuls gegeven aan de verbetering van de entrée van de WDO en wordt perspectief geboden op snelle uitgifte van de rest van de kavel aan de Mijlweg - Nijverheidsstraat. De onderhandelingen met een ontwikkelende partij zijn opgestart.
Het Havenbedrijf Rotterdam streeft naar verwerving van de RWS locatie op Duivelseiland. Het HbR heeft een businesscase uitgewerkt om ter plaatse een 'clean energy hub' te realiseren. De verwervingsgesprekken tussen het HbR en RWS/Rijksvastgoedbedrijf zijn stroperig en lastig in versnelling te brengen. Getracht wordt om met de gezamenlijke hoog-ambtelijke/bestuurlijke inzet van HbR, Provincie en gemeente de huidige status quo te doorbreken.
HbR en gemeente zijn de in 2014 gesloten samenwerkingsovereenkomst aan het evalueren. Aandachtspunten betreffen vooral:
- Het nadrukkelijker sturen op bestuurlijk politieke doelstellingen.
- De mogelijke overdracht van het droog beheer.
- De wijze van organiseren.
De verkenningsfase is grotendeels afgerond, de kosten- en juridische implicaties worden in beeld gebracht. De eindrapportage zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2019 met het college en de raad gedeeld kunnen worden.
Herstructurering van DK I, II en Amstelwijck-West Aan de Pieter Zeemanweg is PostNL nagenoeg gereed met de bouw van een nieuw distributiecentrum (7.000 m2). De nieuwe locatie van Post NL zal medio 2019 aan ca. 150 tot 200 arbeidsplaatsen huisvesting bieden. De nieuwe vestiging van PostNL biedt bovendien een duurzaamheidkansen door het gebruik van zonnepanelen en door het toewerken naar een waterstof aangedreven wagenpark.
Aan de Rijksstraatweg/Leeghwaterstraat (3.700m2) werkt de fa Pols aan de realisatie van nieuwbouw voor een drietal bedrijven. De bouw vordert gestaag. Oplevering wordt rond het derde kwartaal van 2019 verwacht. Naar verwachting levert deze nieuwbouwlocatie ca. 20-30 arbeidsplaatsen op.
Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West, fase 3 De maatregel "Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West" is één van de 8 onderdelen van de WDO businesscase. De herstructureringsopgave voor Dordtse Kil I, II en AWW heeft het karakter van een geleidelijk proces waarbij het eindresultaat en de concrete producten al werkende weg met alle partijen vorm gegeven wordt. Na fase 1 en 2 gaan we nu aan de slag met fase 3. Omdat we bijzonder veel waarde hechten aan het externe draagvlak voor onze werkzaamheden hebben wij aan de voorkant van het project direct betrokkenen meegenomen in de contouren van het proces.
De inhoud van fase 3 borduurt voort op de reeds ingezette koers, waarbij het accent verschuift van plannen maken naar uitvoering. Diezelfde inhoud voorziet onder andere in enkele precisie-ingrepen in het openbaar gebied en heeft bijzondere aandacht voor duurzaamheid, klimaatadaptatie en uitstraling. Door het goede voorbeeld te geven in het openbaar gebied willen we ondernemers verleiden mee te investeren in de verbetering van hun eigen vastgoed en de leegstand terug te dringen.
De voorraad bedrijfsruimte is anno 2018*: 537.700m2.
De leegstand bedrijfsruimte is anno 2018*: nog steeds fors: 47.500m2.
De kantoren tonen een vergelijkbaar beeld: voorraad anno 2018*: 20.800m2.
Leegstand kantoren: 5.500m2.
Inmiddels is aan adviesbureau Stec opdracht gegeven om een voorbeeld businesscase uit te werken waarin verloederd, leegstaand en economisch verouderd vastgoed wordt getransformeerd naar marktconforme huisvesting. Verwacht wordt dat wij hierover in het vierde kwartaal kunnen rapporteren.
Dordtse Kil III De uitgifte op Dordtse Kil III vordert gestaag. Binnenkort wordt voor de laatste kavel in de zuidwesthoek een koopovereenkomst getekend met het reeds gevestigde distributiebedrijf. Er is nog ca. 16 ha beschikbaar (exclusief een onbekend aantal m2ers die door marktpartijen wordt ontwikkeld). De zuidelijke kavel oost heeft de belangstelling van meerdere partijen en is inmiddels grotendeels onder optie. Verspreid in het gebied zijn er nog kavels tussen de 5000 en 6000 m2 beschikbaar, maar ook enkele groter dan 1 ha. Anno 2018* bedroeg de voorraad bedrijfsruimte 216.400m2. Hiervan stond anno 2018 ca. 15.400m2leeg. Anno 2018* bedroeg de voorraad kantoren 4.400m2. Hiervan stond anno 2018* ca. 400m2 leeg.
Aan de Keerweer start de fa Van Twist eind 2019 met de realisatie van een nieuwbouwplan (bedrijfsruimte en kantoor) van ca. 1.000m2. De huidige bedrijfshuisvesting wordt hiermee uitgebreid en de bedrijfsvoering kan hiermee verder worden geoptimaliseerd. Naar verwachting zullen er op deze nieuwe locatie tussen de 10 en 15 personen werkzaam zijn.
* Laatste meting OCD
Dordtse Kil IV/DistriPark Dordrecht De nieuwe naam voor DKIV is DistriPark Dordrecht geworden.
De marketing - en uitgiftestrategie van DistriPark Dordrecht zijn gericht op eindgebruikers in de logistieke sector. Hierbij streven we naar korte doorlooptijden, maatwerkoplossingen, duurzaamheid en zoveel mogelijk nieuwe werkgelegenheid. Met deze insteek willen we de Dordtse ambities t.a.v. werkgelegenheid, duurzaamheid, veiligheid en bereikbaarheid aan de voorkant borgen. DistriPark Dordrecht wordt nadrukkelijk geen uitgifte fabriek. We nemen de tijd om het juiste bedrijf op de juiste plek te vestigen. Conform bestemmingsplan biedt DistriPark Dordrecht uitsluitend ruimte aan logistiek bedrijven, variërend in grootte van 1,5 tot 7 ha. De acquisitie is gericht op eindgebruikers, met name om aanloopleegstand te voorkomen. Teneinde de organisatiegraad en de invoering van parkmanagement ook op DistriPark Dordrecht te organiseren maakt de verplichte deelname aan een nog vorm te geven vereniging van ondernemers onderdeel uit van het selectieproces.
Er is een acquisitieteam actief en de mark wordt actief bewerkt. Op 27 juni jl is er een B2B event georganiseerd voor stakeholders en makelaars uit de logistieke sector. Er worden inmiddels gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen. Ook is gestart met de uitvoering van het bouwrijpmaken van fase 1, zodat een eerste uitgifte inmiddels mogelijk is. Nutsbedrijven hebben opdracht gekregen om in het tweede kwartaal van 2020 de benodigde water- en elektra voorzieningen aan te leggen. In de zomer van 2019 is de westelijke ontsluitingsweg van de WDO over de Wieldrechtse Zeedijk doorgetrokken langs geheel DistriPark Dordrecht, zodat alle westelijke kavels inmiddels ontsloten zijn vooruitlopend op de oplevering van de overige hoofdinfra in het derde kwartaal van 2021. Daarmee zijn alle kavels in fase 1 bereikbaar om bouwactiviteiten mogelijk te maken. Ook is recent gestart met het herzien van de grondexploitatie voor DistriPark Dordrecht. Het voornemen is deze herziening in het vierde kwartaal voor bestuurlijke behandeling aan te bieden.
Vrachtwagenparkeren Zowel vanuit de verschillende deelgebieden als vanuit de marketingstrategie voor DistriPark Dordrecht wordt veel belang gehecht aan de realisatie van een faciliteit voor truckparking. Inmiddels is ook landelijk en regionaal opdracht gegeven om nut en noodzaak van een dergelijke faciliteit verder in beeld te brengen. In dit onderzoek worden de belangrijkste stakeholders (Drechtsteden, WD, DOV, bedrijfsleven, HBR en Provincie) meegenomen. In dit onderzoek naar nut en noodzaak worden eveneens mogelijke locaties, businesscases en in interesse vanuit de markt onderzocht.
Een subsidieaanvraag voor de realisatie van een faciliteit voor vrachtwagenchauffeurs is inmiddels gehonoreerd door de EU. Deze subsidie bedraagt ca. 880.000 euro. Definitief besluitvormende stukken om een truckparkingfaciliteit al dan niet te realiseren wordt in Q4 2019, na afronding van het verdiepend onderzoek, aangeboden.
Handhaving is in de afgelopen periode geïntensiveerd. BIZ besturen zijn tevreden met de nieuwe aanpak. Inmiddels zijn we samen met de BI-zonebesturen gestart met een inventarisatieronde waaruit een generieke oplossingsrichting voor de gehele WDO uit moet voortkomen. Binnen de WDO is een scherpere focus op veiligheid en beperking van de (ondermijnende) criminaliteit.
Landbouwweg
Een van de onderdelen van het Project Nieuwe Dordtse Biesbosch betrof het aanleggen van een landbouwweg. De aanleg is mede bedoeld ter compensatie van door Dordrecht verworven landbouwgronden. De landbouwweg ten oosten van de A16 is inmiddels opgeleverd, maar anno 2019 is het laatste deel van de weg - dat over de Wieldrechtse Zeedijk was bedacht - nog steeds onderwerp van discussie.
Op verzoek van college en raad heeft de projectorganisatie WDO het overleg met bewoners en ondernemers rond de landbouwweg overgenomen. Doel is om met elkaar (gemeente, bewoners en agrariërs) een integrale, gemeenschappelijk gedragen oplossing van de laatste schakel van de landbouwweg te vinden. Rond het vierde kwartaal van dit jaar verwachten wij hiertoe een voorstel in te brengen.
Duurzaamheid De afgelopen jaren zijn grote stappen gezet op het gebied van de duurzame energieopwekking in de WDO. De eerste ronde "Zon op bedrijfsdaken" heeft subsidie opgeleverd voor 57.000 zonnepanelen. In de loop van dit jaar komen de meeste van deze panelen op de daken. In de tweede ronde "Zon op Bedrijfsdaken" is in het najaar van 2018 voor nog eens ruim 30.000 zonnepanelen subsidie aangevraagd. Op de voormalige vuilstort Transberg is een grote zonnecentrale gerealiseerd met 22.000 zonnepanelen. Zowel op bestaande als nieuwe daken liggen nog volop kansen voor een verdere uitbreiding van het aantal zonnepanelen. Dit geldt niet alleen voor de bedrijfsdaken in de WDO maar voor heel Dordrecht. Vanuit de opgave Duurzame Stad is een zon-offensief in voorbereiding waarin DistriPark Dordrecht zal meedoen.
Per 1 januari 2019 is de informatieplicht energiebesparing voor bedrijven in werking getreden. Uiterlijk 1 juli 2019 moeten bedrijven die onder deze regeling vallen bij het bevoegd gezag melden of ze voldoen aan de energiebesparingsplicht uit de wet milieubeheer. Samen met de Provincie, Omgevingsdienst en andere gemeenten in de regio onderzoeken we de mogelijkheid van een stimuleringsaanpak, gekoppeld aan de informatieplicht. De Omgevingsdienst heeft aangegeven de informatieplicht vanaf begin volgend jaar te geen handhaven. Voor die tijd willen we de stimuleringsaanpak hebben opgetuigd.
Klimaatverandering zorgt voor meer wateroverlast door zwaardere buien en meer hittestress door hogere temperaturen. Vooral in de WDO met een hoog percentage verharding kan de temperatuur hoog oplopen. Met klimaatadaptatiemaatregelen zoals meer groen op daken, gevels en het terrein kunnen de effecten van klimaatverandering worden beperkt. In juni is, met subsidie van het ministerie, een onderzoek gestart naar de stimuleringsmogelijkheden van deze maatregelen. Dit onderzoek richt zich in eerste instantie op DKI, II en Amstelwijck-West. Een eventuele stimuleringsregeling zal zich echter richten op alle gebieden in Dordrecht waarvoor dit relevant is.
Naast de hier genoemde projecten spelen op het gebied van duurzaamheid en energietransitie nog een aantal andere onderwerpen waaronder: verbetering betrouwbaarheid monitoring energiegebruik; duurzaamheid in de openbare ruimte; capaciteit elektriciteitsinfra; waterstoftankstation DistriPark en duurzaamheidsinventarisatie DKI, II en Amstelwijck West in samenwerking met OZHZ en Hogeschool Inholland en circulaire economie. Borging en bewaking van de duurzaamheidsambities is in handen van een dedicated aan DistriPark Dordrecht verbonden duurzaamheidscoördinator.
Rijksstraatweg 142 De raad van State heeft in de verder positieve uitspraak voor het bestemmingsplan DKIV de woonbestemming voor dit perceel vernietigd en de raad opgedragen in overleg met de eigenaar tot een nieuwe bestemming te komen. Het afgelopen jaar is hiertoe een onderzoek en proces ingezet met de eigenaar. De conclusie is dat hier geen andere intensieve bestemming mogelijk is zoals wonen of een bedrijfsbestemming. Het voorstel is een groenbestemming op het perceel te leggen en het perceel inclusief woning aan te kopen. Er is een principe overeenstemming bereikt met de eigenaar. In het vierde kwartaal van 2019 wordt een voorstel inzake de aanpak en groenbestemming voor besluitvorming aangeboden aan college en raad.
Infra Rijkswaterstaat heeft de eerste helft van 2019 een forse hoeveelheid (weg)werkzaamheden uitgevoerd ten behoeve van de realisatie van het project A16/N3. Ondanks de zwaarte van de werkzaamheden en het grote aantal weekendafsluitingen van zowel het knooppunt de A16 als de N3, is de verkeershinder beperkt gebleven. Dit is mede te danken aan een intensieve samenwerking tussen RWS, de aannemer, de gemeente en de ondernemers in de WDO, onder meer op het gebied van de communicatie. In lijn daarmee wordt er binnen de opgave Bereikbare Stad aan een platform Dordrecht Onderweg waar op stedelijk niveau informatie over werkzaamheden, bereikbaarheid en mobiliteit bij elkaar gebracht wordt, zodat ondernemers en bewoners continue over actuele informatie kunnen beschikken.
De belangrijkste werkzaamheden rondom de knoop A16/N3 zijn het derde kwartaal 2019 nagenoeg afgerond, waarmee de verbetering van het knooppunt zelf in basis al is gerealiseerd. Tot zomer 2020 wordt dan nog gewerkt het aanleggen van de parallelstructuur richting de Moerdijkbrug. Daarna zijn de werken aan de weg gereed en wordt het project afgerond. De aanleg van de gemeentelijke hoofdinfrastructuur zit eveneens in de uitvoeringsfase. De voorbelasting van de doorgetrokken Aquamarijnweg en nieuwe rotonde is het eerste kwartaal 2019 conform planning aangebracht. De zetting verloopt naar verwachting en planning, zodat aan het begin van het tweede kwartaal 2020 de aanleg van de betreffende wegen kan starten inclusief waterpartijen en een compleet nieuw rioolstelsel. De aanbesteding van dit deelproject is zomer 2019 gestart. In het derde en vierde kwartaal van 2019 wordt al het overige grondwerk in het projectgebied afgerond. Ondertussen is zomer 2019 de westelijke ontsluitingsweg over de Wieldrechtse Zeedijk doorgetrokken langs geheel DKIV (750 meter nieuwe weg). Het doel hiervan is te zorgen dat er een degelijke ontsluiting van de westelijk gelegen bedrijfskavels beschikbaar is, zodat uitgifte en bouwactiviteiten op deze kavels in 2020 kunnen starten terwijl de aanleg van de Aquamarijnweg vordert. Zomer 2019 is ook de basis van het vrijliggend fietspad langs de Rijksstraatweg richting de Moerdijkbrug aangelegd. Dit bijna anderhalve kilometer lange fietspad wordt in 2020 verder afgewerkt. Omdat de Rijksstraatweg hier tevens een primaire waterkering is, mag er na 1 oktober niet meer worden gewerkt in verband met het stormseizoen. Hetzelfde geldt voor de verbreding van de Rijksstraatweg, de basis is in het derde kwartaal van 2019 gelegd en in 2020 wordt de weg afgewerkt. In 2020 en 2021 wordt eveneens gewerkt aan de wegen in de omgeving van de Beerpolderweg en het Beerpolderviaduct (tegen de Moerdijkbrug aan), inclusief de aanleg van vrijliggende fietspaden, een fietsbrug over de A16. 2020 en 2021 worden derhalve intensieve uitvoeringsjaren.
Volgens planning wordt de nieuwe hoofdinfrastructuur in het derde kwartaal van 2021 opgeleverd. Zowel de gemeentelijke planning als de planning van RWS is ongewijzigd ten opzichte van het vorige projectblad. De nieuwe op- en afritten naar DistriPark Dordrecht worden door RWS aangelegd en zijn juli 2020 gereed. Omdat de gemeentelijk hoofdinfrastructuur het derde kwartaal 2021 gereed is, blijven deze tot die tijd afgesloten.
Wat gaan we nog doen?
Activiteit | Fase | Planning | Benodigd Krediet |
Projectmanagement | Voorbereiding | 2019 - 2020 | 30.000 |
N3-A16: Uitvoering geven aan samenwerkingsovereenkomst RWS en gemeente realisatie infrastructuur RWS. | Uitvoering | 2019 - 2021 | 3.300.000 |
Hoofdinfra fase 1/ N3-A16: | Uitvoering | 2019 - 2021 | 13.389.000 |
Ontwikkeling DK IV: | 2018 - 2028 > | 34.677.000 | |
Herstructurering DK I en II: professionalisering parkmanagement, stimulering vastgoed-herontwikkeling, aanbieden energiescans, opstellen programma duurzaamheid en voorbereiden uitvoering | Voorbereiding | 2019> | PM |
Uitvoering | ? | 12.500.000 | |
Truckparking: | PM | ||
Berekende rente en kostenstijging | PM | ||
Totaal geraamd benodigd budget | 63.905.000 | ||
Totaal beschikbaar budget | 63.905.000 |
Maatregelen WDO met "onrendabele top": | (BC WDO) | |||
2009 | 2014 | 2019 | ||
V | Plan en voorbereidingskosten | 1.000.000 | 3.400.000 | |
1 | Knooppunt A16 / N3 | 3.300.000 | 5.600.000 | |
2 | Nieuwe aansluiting A16 / ontsluiting Dordtse Kil IV | 15.000.000 | 32.400.000 | 23.600.000 |
Toerekenbare hoofdinfra aan DK IV | 15.252.000 | |||
3 | Bodemsanering vm woonwagenlocatie | 3.000.000 | ||
4 | Aanleg Westelijke ontsluiting | 4.000.000 | 2.000.000 | 2.100.000 |
5 | Zeehaven Sok II | 13.000.000 | 3.000.000 | 885.000 |
6 | Zoneren en herstructureren DK I en II | 13.000.000 | 13.000.000 | 13.000.000 |
7 | Versneld ontwikkelen DK IV | 7.000.000 | ||
8 | Truckparking | 2.000.000 | ||
Totaal investeringen: | 57.000.000 | 54.700.000 | 63.837.000 | |
Dekking WDO partners | ||||
Bijdrage Rijk | 17.000.000 | 17.000.000 | 17.000.000 | |
Bijdrage provincie ZH | 8.000.000 | 8.000.000 | 9.700.000 | |
HBR | 10.000.000 | |||
Subsidie recreatieve fietsroute | 400.000 | 209.153 | ||
Dekking WDO gemeente Dordrecht | ||||
Saldo grondexploitatie Dordtse Kil IV (NCW 1-1-14) | 18.000.000 | 21.200.000 | ||
Saldo grondexploitatie Zuidwesthoek DKIII (NCW 1-1-14) | 3.000.000 | 3.900.000 | ||
Grondopbrengst Dijkverzwaring | 1.000.000 | |||
Reserve Strategische Investering I-E01 | 1.800.000 | 1.800.000 | ||
Bijdrage uit Algemene reserve grondbedrijf | 22.000.000 | |||
Dekking hoofdinfra uit grondexploitatie | 15.252.000 | |||
Totaal dekking: | 57.000.000 | 52.300.000 | 65.961.153 | |
Saldo investeringen - dekking | -2.400.000 | 2.124.153 |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Van de 8 maatregelen uit de businesscase zijn er 2 afgerond; De bodemsanering van het Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III en de westelijke ontsluiting zijn inmiddels gerealiseerd. Met RWS is de afgelopen jaren gewerkt aan de realisatie van de verkeersknoop N3/A16 en de ontsluiting van DistriPark Dordrecht (en de overige gebieden in de WDO) op de A16. Alle voorbereidingen voor de ontwikkeling van DistriPark Dordrecht zijn getroffen. Deze projecten zijn na de positieve uitspraak van Raad van State inzake de bestemmingsplannen inmiddels in uitvoering.
Totaal Reservering (dekking) | Totaal | |
Uitgaven | ||
128.813.000 | 64.406.500 | |
Totaal budget nog beschikbaar (restant reservering) | 64.406.500 | |
Bestedingen: | ||
Projectmanagement | € 3.400.000 | |
Hoofdinfra DK IV | € 10.200.500 | |
Knoop N3-A16 | € 2.300.000 | |
Bodemsanering voormalige woonwagen-locatie | € 6.415.000 | |
Aanleg westelijke ontsluiting | € 2.100.000 | |
Ontwikkeling Zeehaven (SOK II) | € 885.000 | |
Herontw. DK I en II | € 500.000 | |
Ontwikkeling DK IV | € 38.550.000 | |
Truck Parking | € 56.000 | |
€ 64.406.500 |
Communicatie
Voorjaar en zomer 2019 hebben in het teken gestaan van de promotie van DistriPark Dordrecht en de uitvoering van de werkzaamheden voor het nieuwe bedrijventerrein en voor de A16/N3.
DistriPark Dordrecht
Voor de marketingcommunicatie en promotie van DistriPark Dordrecht is een groot aantal acties uitgevoerd. Er is een logo en huisstijl ontwikkeld die qua kleurgebruik en lettertype valt onder de paraplu van de Westelijke Dordtse Oever. Ook is de marketingcommunicatiestrategie opgesteld op basis van het acquisitieplan. In lijn met de communicatiestrategie -visualiseren en laten beleven, aandacht trekken, prikkelen en opvallen, anders dan anders, verhalen vertellen en innovatief en duurzaam- zijn er verschillende marketingcommunicatiemiddelen ontwikkeld:
- Storyline met het verhaal over DistriPark Dordrecht. Dit verhaal is de onderlegger voor de communicatieboodschappen. Er kan uit geput worden voor teksten in folders, website, persberichten e.d.
- Voor promotie- en acquisitiedoeleinden is de website www.distriparkdordrecht.nl ontwikkeld met informatie over de locatie en kavels, de arbeidsmarkt en duurzaamheid en contactinformatie. Ook is alle documentatie en gegevens te vinden in een (besloten) dataroom, waartoe potentiële klanten toegang krijgen na een gesprek/contact.
- Op basis van de inhoud van de website is een brochure (hardcover) gemaakt.
- Voor de profilering van DistriPark is er een bouwbord langs de A16 geplaatst. Het bord heeft de vorm van de D van Dordrecht, de binnenkant van de D is gevuld met groen wat het duurzame en groene karakter van DistriPark laat zien. Vanaf de snelweg is heel duidelijk zichtbaar dat op het terrein 67 hectare logistiek bedrijventerrein te koop is.
- Om selectief te adverteren (digitale) (vak)bladen is een basisadvertentie ontwikkeld. Deze advertentie is geplaatst in Logistiek Vastgoed 2019, de Provada beurskrant, het jaarlijkse magazine van DKIB en in de lokale B-2-B krant.
- Voor de communicatie en promotie via vnl. sociale media kanalen is er een contentstrategie uitgewerkt die bestaat uit het bedenken, creëren en distribueren van betekenisvolle content waarmee we de klanten voor DistriPark Dordrecht bereiken.
Op 18 april is de nieuwe naam DistriPark bekendgemaakt op het businessevent van Dordtse Kil In Business. Aanwezig waren de lokale ondernemers van de Westelijke Dordtse Oever en een aantal logistieke bedrijven en pers. Wethouder Maarten Burggraaf heeft samen met de voorzitters van Werkgevers Drechtsteden en de DOV de naam gelanceerd met een "DistriPark Dordrecht" vrachtwagen.
Afgelopen juni is in een bestaande boerderij in het plangebied, het Businessevent DistriPark Dordrecht gehouden voor de logistieke sector. Op 17 oktober vindt er nog een Businessevent plaats, een initiatief van B2B organisatie Dordtse Kil In Business, waar de gemeente Dordrecht op aansluit. Dit event neemt de plaats in van de jaarlijkse Gebiedsinformatiemarkt WDO en is bedoeld om bewoners en ondernemers te informeren over de actuele ontwikkelingen.
Werkzaamheden nieuwe bedrijventerrein en A16/N3
Om de omgeving goed te informeren over de werkzaamheden in het gebied is in juli de app Westelijke Dordtse Oever in Uitvoering gelanceerd. In de app staat informatie over de werkzaamheden, omleidingen en de planning van de aansluiting A16/N3 door Rijkswaterstaat en de aanleg van het nieuwe DistriPark Dordrecht door de gemeente. De app is gratis en inmiddels 1.750 keer gedownload.
Vanuit de gemeente is in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat uitgebreid gecommuniceerd over de werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de A16/N3. Tussen april en augustus zijn er 10 weekendafsluitingen met omleidingen geweest waarover er via gemeentelijke website, sociale media en Gemeentenieuws is gecommuniceerd. In juni is ook het nieuwe rijdek over de A16 geplaatst, weer een kleine mijlpaal voor de nieuwe aansluiting A16/N3. Voor de plaatsing in het Pinksterweekend zijn de vertegenwoordigers van de ondernemers op de Westelijke Dordtse Oever en van de bewoners, wethouders en de lokale pers uitgenodigd.
Over de werkzaamheden van de gemeente, zoals de verbreding van de Rijksstraatweg en aanleg fietspad is met bewoners en ondernemers gecommuniceerd met nieuwsbrieven, bewonersbrieven, op bewoners- en ondernemersoverleg, via website en de app.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het totale geschatte investeringsvolume in het gebied WDO bedraagt naar schatting minimaal € 400 miljoen. Hiervan neemt, volgende de huidige ramingen, de gemeente ca. € 130 miljoen voor haar rekening. Een groot gedeelte van deze gemeentelijke investering wordt weer gedekt door de grondopbrengsten (DistriPark Dordrecht en Zuidwesthoek Dordtse Kil III).
Alle overige investeringen worden gedaan door derden. Onder investeringen door derden verstaan we de investeringen door HbR in het zeehavengebied, de investering van Rijkswaterstaat in de ontsluiting van de WDO, de verbreding- en versterking van de Kildijk door het Waterschap, maar ook de investeringen door private partijen in de Zeehaven, investeringen in particulier vastgoed op Dordtse Kil I, II en in Amstelwijck en in de windmolens van DistriPark Dordrecht.
Liquiditeitenplanning
Risico's en beheersmaatregelen
# | Risico's | Beheersmaatregel |
1 | Westelijke Dordtse Oever, geconsolideerd risico WDO Infra € 1,2 | De projectorganisatie “Westelijke Dordtse Oever” is er qua capaciteit en bemensing op ingericht om te kunnen sturen op planning, kwaliteit, financiën en risico’s. Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd, geanalyseerd en geactualiseerd. Binnen diverse overlegvormen wordt bepaald welke actie op welk moment gewenst is en wordt afgestemd met de portefeuillehouder. |
2 | Risico Raad van State uitspraak inzake stikstofdepositie, zorgt landelijk voor een knelpunt in het kunnen verlenen van Omgevingsvergunningen. | Voor DPD is tijdens de MER adequaat rekening gehouden met stikstofdepositie. Er is een onherroepelijk bestemmingsplan. NA het bekend worden van de stikstofproblematiek is een stikstofberekening uitgevoerd om de toename van één bouwplan te berekenen. Deze blijkt gering te zijn, onder meer vanwege het all-electric karakter van de bedrijven. Desalniettemin zijn nieuwe kaders en richtlijnen vanuit het Rijk nodig om de vergunningverlening te kunnen effectueren. Hierbij wordt aangesloten bij de stadsbrede afstemming inzake stikstofdepositie die momenteel wordt opgezet. |
Kaders en uitgangspunten
In de allerlaatste analoge versie van het projectblad (Begroting 2018) kunt u alle relevante achtergrondinformatie tot 1-1-2018 teruglezen. Hieronder treft u links aan naar de overzichten met betrekking tot scope, programma en voorgaande besluitvorming.
Scope
Doel Businesscase WDO: een versnelde ontwikkeling en start realisatie (voor 2020) van het bedrijventerrein op de locatie Westelijke Dordtse Oever, overeenkomstig de businesscase WDO.
Dit project voorziet in een alternatieve locatie voor het bovenregionale bedrijventerrein, dat oorspronkelijk in de Hoekse Waard gerealiseerd zou worden.
De Businesscase WDO uit 2009, 8 maatregelen: | Financieel tekort € 57 mln: | ||
1. Aanpak verkeersknoop N3/A16 door Rijkswaterstaat | € - | ||
2. Ontsluiting DK IV | € 15 mln | ||
3. Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West | € 13 mln | ||
4. (Her)ontwikkeling Zeehavengebied | € 13 mln | ||
5. Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen | € 4 mln | ||
6. Bodemsanering Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III | € 3 mln | ||
7. Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV | € 7 mln | ||
8. Vrachtwagenparkeren | € 2 mln |
Financieel tekort: € 57 mln Op 20 april 2009 is een bestuurlijke overeenkomst bedrijventerrein "de Westelijke Dordtse Oever" gesloten tussen het Rijk, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en de gemeente Dordrecht. Hierin is onder andere vastgelegd hoe elke partij financieel bijdraagt in het financieel tekort:
Dekking:
- Ministerie van EZ: € 17 mln
- Provincie Zuid-Holland: €8 mln
- Havenbedrijf Rotterdam: € 10 mln
- Gemeente Dordrecht: € 22 mln*
* Deze 22 miljoen wordt gedekt uit het positieve resultaat op de grondopbrengsten uit de grondexploitatie DistriPark Dordrecht.
Programma
KPI's/Projectresultaten | Oorspronkelijke programmering | Huidige programmering | Gerealiseerd | Status |
Bruto oppervlakte bedrijventerrein | 700 ha | 700 ha | ||
Herstructurering bestaande bedrijventerrein: | ||||
DK I, II en Amstelwijck | 13 ha | 13 ha | 7 ha, inclusief de recente ontwikkeling waarbij 5 ha van de Drechtwerklocatie wordt her ontwikkeld. | |
Zeehavengebied (incl. Louterbloemen) | Zelf ontwikkelen van de Zeehaven 144 ha | HbR ontwikkelt en exploiteert de Zeehaven 144 ha | ||
Bedrijventerrein in ontwikkeling: | ||||
DK III | 72 ha | 72 ha | 58 ha, inclusief de recente uitgifte van ruim 5 ha. in de Zuidwest hoek van Dordtse Kil III. De 14 nog uitgeefbare hectares is inclusief ca 4 ha bij private partijen met grondposities. | |
Bedrijventerrein nog te ontwikkelen: | ||||
DK IV | bruto 100 ha | Circa 70 ha | ||
Andere KPI’s: | ||||
Vrachtwagen Parkeren | Truckparking vooraf | Truckparking als potentieel onderdeel parkmanagement. Aanpak overlast DK I en II | Aanpak overlast DK I en II | |
Realisatie knooppunt N3-A16 | 2016-2018 | 2018-2020 | Voorbereiding en aanbesteding gestart | |
Start uitgifte DK IV in 2018 | 3 ha/jaar | 3 ha/jaar | ||
Toename werkgelegenheid (arbeidsplaatsen) | 2.000 | 2.000-2800 | ||
Op schema | ||||
Mogelijk vertraging | ||||
Vertraagd t.o.v. vorige planning |
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Zaaknummer | Besluit |
Raad | 30-11-2010 | Herlabelen reserve economische structuurversterking naar reserve WDO en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van 750.000 | |
Raad | 30-8-2011 | Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet DK IV van 1.850.000 | |
College | 25-9-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 5-12-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 26-2-2013 | RIB realisatie WDO-pakket en inzet onderhandelingen | |
Raad | 3-6-2013 | Infrastructuur en DK IV: Extra kosten knooppunt A16/N3 | |
Raad | 25-6-2013 | Infrastructuur en DK IV | |
Raad | 23-9-2014 | 1324138 | Instemmen VO hoofdinfrastructuur en voorbereidingskrediet; geen wensen en bedenkingen op ROK RWS; mbt DK IV, instemmen met Stedenbouwkundig plan, vaststellen GREX, instemmen start MER en verwerving resterende gronden; vaststellen startnotitie Kwaliteitsimpuls DK I, II en Amstelwijck-West fase inclusief krediet; mbt ontwikkelstrategie WDO, vaststellen organisatorische en programmatisch kaders WDO, verstrekken krediet inrichten programmamanagement; geheimhouding bekrachtigen GREX en financiën. |
College | 19-5-2015 | 1425501 | Instemmen met beantwoording zienswijzen op Notitie reikwijdte en detailniveau MER DK IV en N3/A16; raad informeren over de beantwoording door middel van een RIB. |
College | 10-11-2015 | Instemmen met de voorontwerpbestemmingsplannen DKIV en A16/N3, inclusief de ontwerp MER, en deze vrij te geven voor inspraak; de raad te informeren over de voortgang van het programma Westelijke Dordtse Oever, de voorontwerpbestemmingsplannen en het ontwerp van het milieueffectrapport (RIB, besproken in de raad op 17-11-2015 en 15-12-2015). | |
Raad | 10-1-2016 | Geen wensen en bedenkingen te uiten inzake overeenkomst met HBR ter afronding projectfase Havensamenwerking; het project Havensamenwerking af te sluiten en het restantkrediet ad € 1,8 miljoen in de reserve SI-WDO beschikbaar te houden voor de overige WDO maatregelen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief inzake Programma Duurzaamheid WDO. De raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 28-6-2016 | Raadsinformatiebrief Energie-infrastructuur Dordtse Kil IV; de raad heeft het stuk voor kennisgeving aangenomen. | |
Raad | 18-8-2016 | Verstrekken van krediet voor het programma Westelijke Dordtse Oever: een krediet beschikbaar te stellen van € 1.700.000 voor het programma Westelijke Dordtse Oever; dit krediet te dekken uit de hiervoor bestemde reserve strategische investeringen WDO, SI-E01; als gevolg van beslispunten 1. en 2. de begroting te wijzigen conform bijgevoegde begrotingswijziging met nummer 216018; raad heeft op 18 aug ingestemd met het kredietvoorstel. | |
Raad | 14-2-2017 | Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voornemen van het college om de minister van Infrastructuur en Milieu te verzoeken het bestemmingsplan “Dordtse Kil IV” op te nemen in de 15e tranche van de Crisis- en herstelwet. | |
Raad | 14-2-2017 | RIB Ontwerp Chw bestemmingsplan DKIV, ontwerp bestemmingsplan Rijksweg A16/N3 en ontwerp MER | |
Raad | 28-6-2017 | 1946374 | Vaststellen bestemmingsplannen Chw Dordtse Kil IV en rijksweg A16-N3 |
Raad | 26-9-2017 | 2014653 | Vaststellen bijgestelde grondexploitatie Dordtse Kil IV en verlenen krediet €2 miljoen eerste betaling RWS A16-N3. |
Raad | 19-6-2018 | 2131125 | Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet realisatie hoofdinfrastructuur WDO – Dordtse Kil IV |
Raad | 11-12-2018 | 2291687 | Gewijzigd vaststellen Chw bestemmingsplan 'Dordtse Kil IV' ter invulling tussenuitspraak Raad van State |